VirusAlert.nl logo
  1 mei 2017 Blog | nieuwsbrieven | alerts | links | faqs | partners | adverteren | perskamer | colofon | contact
Inloggen:
Twitter
Zoeken ? Powered by Google
Titel:
Hacker-psychologie: De nieuwste trucks van Cybercriminelen
Rubriek:
Virussen
Datum:
21 september 2007
Bron:
(c) 2007, VirusAlert
Bericht:

Sinds Internetgebruikers niet zomaar meer elke e-mail bijlage openen, vinden kwaadwillenden nieuwe manieren om de gebruiker op malafide links te laten klikken. Nieuwsgierigheid, angst en hebzucht zijn de drie knoppen waarop de online bedriegers drukken. Psychologische trucks nemen toe en vormen tevens een gevaar voor de ervarene surfer.

Veel mensen zijn onlangs het slachtoffer geworden van online oplichters. Alleen al in Groot-Brittannië waren dat in 2006 meer dan vijf miljoen mensen. Dit getal kan in werkelijk nog veel hoger liggen omdat niet iedereen melding maakt van online-fraude. De getroffenen computergebruikers werden nerveus toen iemand hen per e-mail met een rechtszaak dreigde en openden de bijlage. Of ze waren uit op persoonlijk gewin en klikte op links waarin bergen geld werden beloofd. Zij wilden arme slachtoffers van burgeroorlogen helpen en meldden zich bij scammers. Een studie van McAfee constateert: Het aantal slecht vertaalde Phishing-mails neemt af, het aantal psychologische “social engineering” aanvallen neemt toe.

De bedriegers richten zich tegenwoordig op twee vuistregels: “De gebruiker moet door het psychologische effect de informatie eerst geloven en serieus nemen, en ten tweede moet de gebruiker denken dat het zich loont om op de informatie te reageren”, aldus professor Clive Hollin van de universiteit van Leicester in Groot-Brittannië.

Ook nieuwsgierigheid speelt steeds vaker een belangrijke rol. Een e-mail die wat interessants, een geheim of een curiositeit bevat zijn voor veel gebruikers onweerstaanbaar. De Brusselse IT-expert Didier Stevens heeft dit onlangs bewezen: In zes maanden klikten 409 gebruikers op een Google advertentie waarin werd vermeld dat men een virus via de link zou downloaden. Een verklaring daarvoor is dat gebruikers nieuwsgierig zijn of het wel echt om een virus gaat en of ze de advertentie wel goed hebben begrepen. Dit verduidelijkt hoe gewone nieuwsgierigheid en het oppervlakkig lezen van online informatie tot een virusinfectie kan leiden. Stevens site met de naam “Drive-by Download" was natuurlijk in werkelijkheid onschadelijk.

Reactie plaatsen, log dan hier in
Advertentie:


 Reacties op dit bericht:
Er zijn nog geen reacties.

 Uw reactie:
U bent niet ingelogd dus kunt niet reageren op dit bericht.


© 2001-2017 VirusAlert.nl. Alle rechten voorbehouden. Disclaimer/PrivacyVirusalert is wordt doorontwikkeld door *Online Marketing Bureau - Springstof Marketing & Zoekmachine Marketing Bureau - Dutch Consultants RSS